måndag 7 februari 2011

Min första omlottbody



Först tänkte jag inte blogga om den här eftersom jag inte var helt nöjd. Men sen tänkte jag att jag är ju faktiskt nybörjare och det är väl bara bra att dokumentera det man inte är nöjd med så att man lär av sina misstag.
Mönstret har jag hittat här.
Tyget känner väl alla igen vid det här laget...
Kantbandet är vit muddväv från Stoff & Stil.
Jag är nöjd med att jag vågade och nu känner jag mig mogen för att ta mig an lite dyrare tyger också.
Jag är mindre nöjd med:
Kantbandet. Det var verkligen tredje gången gillt. Jag fick alltså sprätta upp två gånger, men nu vet jag att jag inte behöver sträcka bandet.
Knappen. Nu har jag förstått att jag ska sätta knapparna i kantbandet eller alternativt förstärka med en extra tygbit där knappen ska sitta. Jag hoppade liksom över det momentet av ren lathet. Så än så länge har jag bara satt i en knapp. Vi får väl se om jag sätter i fler eller om det här helt enkelt får bli en prototyp.

6 kommentarer:

  1. Men den blev betydligt bättre än mitt försök till en body...den ligger fortfarande i bitar i en kasse :-)

    SvaraRadera
  2. Bravo!
    Det här med att sy... Man blir liksom biten, eller hur?!

    SvaraRadera
  3. kjempefin body, supert at du fikk prøvd mønstret mitt :)

    SvaraRadera
  4. Hmm, behöver du inte sträcka kantbandet? Jag håller också på att försöka bli bättre på det där med kantband, men min första slutsats var att jag måste sträcka mycket. Då menar jag sträcka kantbandet i förhållande till tyget som ska kantas. Annars får jag volanger.

    SvaraRadera
  5. Hanna,
    Det här har jag upptäckt: När jag syr på kantband i t ex hals eller ärmslut ska det sträckas. Råden säger ju att kantbandet bör vara 20-30% kortare än själva öppningen. När jag har sytt omlottbodys däremot har jag upptäckt att man inte behöver sträcka så mycket i kanterna. Där det behövs är egentligen vid skarpa svängar. Hoppas du förstår vad jag menar... :-)

    SvaraRadera
  6. Så är det kanske, jag har mest kantat halsar och tar då 25% kortare band.
    Jag har också gjort halsar med smal mudd, vilket är mycket enklare och ser helt ok ut, fast en välgjord kantning är kanske ännu snyggare. Hur som helst måste man ju prova sig fram med allt och göra de där felen själv (tyvärr).

    SvaraRadera