torsdag 5 maj 2011

Dregglisar

Jag lånade en bok på biblioteket om att sy babykläder. I den fanns beskrivningar på haklappar och jag fick lite inspiration till att försöka sy s k dregglisar eller bibs. Mönsterarket till boken fattades så jag fick anledning att leta mönster någon annan stans. Jag har tidigare letat efter gratis mönster på nätet men inte hittat. Nu fick jag en idé att i stället söka på engelska. Och se, då fick jag napp! Jag hittade fyra olika modeller som jag nu har testat. Alla är sydda i återvunna tyger. Utom nr 3, det tyget kommer från Åhléns. Däremot är baksidan frotté från ett gammalt sängöverdrag.





1.


Plus: Snygg modell.
Minus: Det var lite smalt i halssnibbarna så det var svårt att få ut tyget ordentligt när man vände.
Mönster: Liaspace

2.


Plus: Jag gillar den runda formen.
Minus: Halshålet är väldigt smalt.
Mönster: Made by Petchy

3.


Plus: Den här modellen är ju mer flexibel i halsen när det är kantband i stället för knapp.
Minus: Jag vet inte om det berodde på att frottén jag använde till baksidan var lite stretchig, men den här blev helt enkelt inte bra. Äppeltyget är rätt styvt också, det kan vara en nackdel.
Mönster: Poopockets, modell C

4.


Plus: Snygg och lättsydd modell. Bäst i test! Det här mönstret kommer jag nog att använda igen.
Minus: Egentligen inget.
Mönster: Chickpea

1 kommentar:

  1. Riktigt snygga! Jag gillar också den sista, det är ju skitfräckt tyg. En sådan skulle Melvin ha ju.

    SvaraRadera